2014-09-26

Tvåspråkig Hamlet i modern tappning

||

Hamlet spelas av en kvinna och Ofelia av en döv.

Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm bjuder på en modern tolkning av Shakespearepjäsen Hamlet den här hösten. Hamlet spelas nämligen av en kvinna och Ofelia av en döv. Och föreställningen är tvåspråkig – tal och teckenspråk.

Hamlet brukar sägas vara pjäsernas pjäs. William Shakespeare ska ha satt upp den någon gång mellan 1599 och 1602. Sedan dess har den spelats ett otal gånger världen över och i en rad olika skepnader. I år firas 450-årsjubileet av hans födelse. 
I höst görs ännu en ny tolkning – den här gången av Kulturhuset Stadsteaterns barn- och ungdomsscen i Skärholmen utanför Stockholm. 
En av rollerna i föreställningen är Ofelia; hon som blir kär i Hamlet och flippar ut på slutet för att han förnekar henne. 
Regissören Pontus Stenshäll har valt att låta Silva Belghiti, nyutexaminerad döv skådespelare från Stockholms dramatiska högskola, gestalta Ofelia i en annorlunda tappning. Hon har repliker på teckenspråk och när de andra pratar ”låtsas” hon höra. Och alla ”kan” hennes teckenspråk. Så helt stum är hon inte.

Hamlet spelas brukligt av en man. Men inte i Skärholmen. Skådespelaren Liv Mjönes är den som visualiserar honom. Pjäsen handlar om en ung och förvirrad huvudperson – Hamlet – som är övertygad om att pappan blivit mördad av sin bror. Istället för att låta polisen utreda mordet struntar han i lagen och tar saken i egna händer för att hämnas.
– För mig handlar Hamlet om hämnd, hat och heder, säger Pontus Stenshäll.
– Dagens samhälle är ännu patriarkalt i vilket kvinnor är förtryckta. Kvinnor utsätts för misshandel och hedersrelaterat våld med mera. Om en man spelar Hamlet tar vi inte till oss det budskap som pjäsen förmedlar lika mycket som när kvinnan spelar. Budskapet blir alltså tydligare om kvinnan spelar Hamlet, tycker Liv Mjönes.

Men i pjäsen är Hamlets kön inte det intressanta. Och han benämns varken som en man eller kvinna utan just bara som Hamlet. Och alla ”han” i manuset är utrensade. 
Tillbaka till Ofelia. Under en scen kommer hon att oväntat börja använda rösten. Hon sjunger. Silva Belghiti, som först varit lite motvillig att göra det för att hon är döv och till vardags använder uteslutande bara teckenspråk, börjar nu vänja sig vid att sjunga.
– När Ofelia som är stark utåt men svag på insidan flippar ut använder hon rösten. Det blir en sådan stark scennärvaro, säger hon.
Vad sjunger du då?
– Typ aaaooooaaa, säger hon och ler.

Silva Belghiti spelar inte bara Ofelia utan också präst. 
Hamlet är på både tal och teckenspråk. Johanna Hovergren tecknar alla repliker som framförs på tal på en projektorvägg. Kulturhuset Stadsteatern gör inte stor sak av att de har med en döv skådespelare och att pjäsen är tvåspråkig. I pjäsens beskrivning står det bara att den teckenspråkstolkas, inget om att Silva Belghiti är döv.
– Det känns fel om vi marknadsför att hon är döv. Det är ungefär som om vi säger att vi har med tre mörkhyade män. Det är inte intressant utan vi vill bara berätta historien på det sätt som vi valt, säger Pontus Stenshäll.
– Jag tycker att det är bra att de inte gör stor sak av min dövhet utan det att jag använder teckenspråk i Hamlet är bara ett konstnärligt uttryck, säger Silva Belghiti.

Även om Hamlet visas på Kulturhuset Stadsteaterns barn- och ungdomsscen vänder den sig till alla åldrar. Kulturhuset Stadsteatern rekommenderar den från 15 år.
– Hamlet tar upp existentiella frågor som berör alla, inte bara unga, säger Silva Belghiti.
Pjäsen visas i Skärholmen fram till den 3 december och ensemblen består också av fyra andra skådespelare.

Uppdaterad: 2021-01-29

Publicerad: 2014-09-26