2013-10-17

TEST: Flexitexts nya app

FOTO & MONTAGE: TOMAS LAGERGREN

Fortfarande bäst i datorn.

Flexitext är relativt känt bland döva och hörselskadade som en webbaserad kostnadsfri texttelefontjänst där du kan ringa textförmedlingen eller dina kompisar. Nu har de kommit med en mobilapp till både Ios och Android. DT har testat Iphone-appen.

Användargränssnittet i appen är precis som i webbklienten mycket enkelt. Man känner igen sig direkt. Ett plus i app-läget är att när man loggat in en gång så behöver man inte logga in igen – det gör att man enkelt kan ringa upp nästa gång. Det går att ringa mellan datorer, mobiltelefoner, smarta mobiltelefoner, surfplattor och traditionella texttelefoner. Fantastiskt bra, men det är också det stora minuset.
Om man vill ringa en kompis måste denne också ha appen i sin mobil. Ska kompisen ladda hem appen krävs det att denne först registrerar sig på webben, vilket tar sin lilla tid. Står man då med en mobil har man mycket mindre tålamod än när man sitter vid en dator. Då slutar det nog med att man sms:ar varandra istället – som man alltid gjort.
Då har inte Flexitext:s app mycket att sätta emot, förutom att den kan erbjuda texttelefoniförmedling i mobilen. Och det är ju viktigt.
Då sätter användarvänligheten käppar i hjulet. Den kunde ha varit bättre i samtalsflödet; två pratbubblor som fylls i utan att turas om och man får inte den överblick som man annars har i smarta mobiler numera, pratbubblorna dyker upp efter varandra
i olika färger och man kan följa samtalet lätt.
Jag har försökt ställa in min app på både med ”meddelandeläge” och utan, utan att se någon skillnad. Det är dåligt.
Man ska dock komma ihåg att när man ringer via Flexitext:s app, är det inte som att skicka sms. Man kommunicerar i realtid snarare, alltså ser man texten tecken för tecken eller ord förord. Detta i två pratbubblor och den man pratar med försvinner upp i skärmen, både i liggande och stående läge (se bild ovan).
Obegripligt dåligt. Där och då tappar man intresset – och väljer andra vägar i stället. Jobbar man bort barnsjukdomarna och inför ett smartare samtalsflöde, underlättar registeringen i mobilläget och gör skalet stilrent – först då är det en app att räkna med.

Uppdaterad: 2021-01-29

Publicerad: 2013-10-17