2016-07-04

Teckenspråk och opera i humoristisk samklang

||

The Bear, en kort operaklassiker skriven av William Walton och som hade urpremiär i England 1967, spelas nu på Kronhusteatern i Göteborg under ett par veckor i sommar med premiär 30 juni. The Bear spelas fram till och med den 15 juli.

The Bear handlar om en änka som sörjer sin man vilket hennes betjänt finner märkligt. Det uppdagas att maken haft många otrohetsaffärer och att han lånat pengar. En av makens borgenärer och änkan grälar hett men förälskar sig till sist i varandra.

Det här är en opera i en nytänkande version. På scenen står inte bara tre operasångare utan även två döva skådespelare, Niklas “Älgen” Andersson och Rebecca Drammeh. Opera på teckenspråk kan vid första anblick kännas galet men ni vet, till synes omaka par kan bli riktigt spännande äktenskap. Operasångarna och de två döva skådespelarna jobbar nära och integrerat på scenen och turas om att jobba i par vilket är snyggt regisserat och bidrar till att föreställningen känns inkluderande. Scenografin är enkel och gör sig bra på den lilla scenen i den gamla Kronhusteatern. Tempot är högt, eventuellt skulle själva historien vinna på några lugnare sekvenser för att hinna landa men å andra sidan blir det aldrig tråkigt. De visuella uttrycken är stora – som sig bör i en opera.

Föreställningen är producerad med stor respekt för teckenspråkets och operans respektive konstnärliga uttryck. Rebecca och Niklas gör fina insatser och balanserar operans melodramatiska ådra väl på teckenspråk utan att det känns som det blir tolkat eller farsliknande. Det är grovt och roligt. Tajmingen mellan hörande och döva på scenen imponerar. 

Ska man ha något förbehåll då skulle det vara att lokalen och bordens placeringar kanske inte är optimala för en fullt visuell upplevelse. Döva kan behöva sitta längst fram för att se allt. The Bear är en häftig upplevelse så har man vägarna förbi teatern i Göteborg så ska man absolut passa på att se den!

TEXT: YLVA BJÖRKLUND

MEDVERKANDE: Niklas “Älgen” Andersson, Rebecca Drammeh, Thomas Sonefors, Amanda Flodin och Sten Dereman
REGI: Isabel Lagos
REGIASSISTENT: Sofia Olsson Lönn
PRODUCERAD AV: Opera Estrad

Uppdaterad: 2021-06-29

Publicerad: 2016-07-04