2014-01-30

Servicecentret i Örebro invigt

FOTO: NICLAS MARTINSSON

 

Två teckenspråkiga kommunvägledare bistår Örebros invånare.

I dag invigde Örebro kommun sitt servicecenter på Drottninggatan 5. Två teckenspråkskunniga kommunvägledare, Camilla Högberg och Tommy Krångh, arbetar där.
– Vi är fantastiskt glada över öppnandet av det här servicecentret, säger Britt-Marie Sundström, vice ordförande för Dövas Förening i Örebro.

Tanken med servicecentret är att det räcker med en ingång dit kommunens invånare kan vända sig. De 40 kommunvägledarna där svarar på alla kommunrelaterade frågor, på 13 olika språk. Ett av dem är svenskt teckenspråk.
– Det kan vara allt från bygglov till att söka försörjningsstöd, säger Camilla Högberg, en av de två teckenspråkiga kommunvägledarna.
Den andra är Tommy Krångh.

Dövas Förening i Örebro hade länge kämpat för att kommunens teckenspråkiga medborgare skulle ha tillgång till ett servicecenter.
– Nu finns det äntligen ett sådant. Det är viktigt att teckenspråkiga medborgare kan få råd, stöd, information och vägledning på sitt språk, teckenspråk, säger Britt-Marie Sundström.
Kommunens invånare kan komma i kontakt med servicecentret på olika sätt: via telefon, bildtelefon, Facebook, Twitter, och genom att besöka centret, som är öppet klockan 10-18 måndag-fredag och 10-15 lördag.

På lördag slår servicecentret upp portarna för allmänheten. I dag fick ett antal inbjudna gäster och representanter från olika organisationer en förhandstitt på centret, som huserar i tingsrättens gamla lokaler.
Snart öppnar ni centret för allmänheten. Vilka förväntningar har ni?
  – Det är att vi ska kunna ge rätt svar snabbt på teckenspråk. Och att teckenspråkiga verkligen kommer hit. De ska inte tänka “Jag stör om jag går till centret” eller “Jag är bara till besvär”. Nej, de ska komma hit om de vill få svar på någon fråga, säger Tommy Krångh.


Läs mer om servicecentret i Dövas Tidning nummer 1, som är ute i slutet av februari.

 

 

Uppdaterad: 2021-01-29

Publicerad: 2014-01-30