2022-04-19

Niklas känner Malmö som sin egen ficka

FOTO: Tomas Kold

Cyklande och mopedåkande bud syns överallt i landets större städer. Ett av dem, som transporterar nylagad restaurangmat på en tvåhjuling, är Niklas Månsson i Malmö. Nu känner han nästan staden som sin egen ficka.
– Jag har exempelvis varit och levererat uppe i Turning Torso, säger han.

Med en enkel knapptryckning kan vi få restaurangmaten levererad till dörren, skräpet bortforslat eller få enklare hantverkshjälp av så kallade giggare, ett ord som hamnat på Språkrådets nyordslista 2021. Ordet giggare betyder person som tar uppdrag som förmedlas via appar eller nätbaserade tjänster.

Niklas Månsson är en av de verksamma i gigekonomin, en bransch som vuxit i popularitet i såväl Sverige som internationellt de senaste åren. Men branschen har också fått kritik för att inte alltid ha schyssta villkor för uppdragstagare. Hur upplever han att som döv trampa omkring på en tvåhjuling i alla väder så snabbt som möjligt och ha kommunikation med kunder? Om det återkommer vi senare i den här artikeln. Först backar vi bandet till 2019.

Niklas Månssons gamla arbete gav inte så bra betalt. Han kom att tänka på alla de cykel- och mopedbud som körde omkring i Malmö. ”Varför kan jag inte bli en av dem som ett sätt att dryga ut kassan?” tänkte han och anmälde intresse till Foodora, en av Sveriges största leveranstjänster för mat.

Han blev kallad till företagets informationsmöte. Teckenspråkstolkarna visste inte att infon var på engelska och var inte förberedda för det. Niklas Månsson kunde inte hänga med fullt ut och klarade inte teoriprovet som väntade efter mötet. Nästa gång lyckades han med provet och kunde en tid senare äntligen ta på sig företagets rosafärgade jacka och hjälm.

– Jag var inte så tränad i början. Det var fysiskt påfrestande att cykla hit och dit, jag var ofta slutkörd efter uppdragets slut.

Speciellt då jag också hade ett ordinarie heltidsjobb, säger han.
Nu har han betydligt bättre kondition och trampar vant omkring i centrala Malmö. För Foodora arbetar han tio timmar i veckan utöver sitt nuvarande heltidsarbete som kock på en pub. Han får välja mellan fasta timscheman som företaget lägger ut och utgår alltid från en bestämd plats.

Varje pass är två-fyra timmar långt. Han ser alla beställningar i appen. Som längst får det vara 4 km till närmaste restaurang, men till kunden kan det vara allt mellan hundra meter och 5 km (maximalt avstånd).

Niklas Månsson får fast timlön och sedan rörlig ersättning beroende på hur många beställningar han levererar. Oftast rör det sig om tre-fyra stycken per timme. Foodora har till skillnad från sina konkurrenter tecknat kollektivavtal efter kritik från facket.

Han är nöjd med ersättningen men ser huvudsakligen den som en ren bonus. Att arbeta heltid som cykelbud är inget alternativ för honom. För då kan han inte veta exakt hur mycket han drar in. Det känns otryggt att inte veta exakt hur mycket han drar in. Dessutom är det väderberoende och fysiskt krävande.

– Om det till exempel är dåligt väder, så får vi fler beställningar. Men på en solig sommardag är det färre beställningar då många människor går ut, berättar han.

En fördel med appbaserade leveranstjänster för mat i den här pandemin var att landets restauranger under en kortare period måste stänga senast klockan 20.30. Men de kunde fortfarande leverera hämtmat via bud fram till klockan 22.00, uppger Niklas.

– Jag kan rekommendera andra det här jobbet om man är aktiv, motiverad, tål alla väder och cyklar bra.

Vad som menas med att cykla bra är att man som bud ska vara försiktig eftersom förpackningar, som ligger i ryggsäcken, inte alltid är tätt slutna. Här tänker Niklas Månsson till exempel på kaffe, misosoppa och curryrätter. En mardröm om de inte är ordentligt stängda och sitter fast, säger han leende.

Som dövt cykelbud – hur fungerar det att kommunicera med kunder vars hem kräver portkod? Niklas Månsson har ett knep:

– Om jag inte ser någon portkod i beställningen, brukar jag lösa det genom att först ringa upp hens mobilnummer. Sedan skickar jag ett sms och talar om att jag har hens mat. Det fungerar, säger han.

Om något problem uppstår kan han textchatta med Foodoras support direkt i appen. Och med sin arbetsledare och kollegor har han kontakt med via Whatsapp, oftast på engelska eftersom många bud kommer från andra länder. Restaurangpersonal brukar känna igen honom och heja på honom. Om han behöver vänta på maten, brukar han få dricka på vissa ställen under tiden.

Stressigt att leverera mat så snabbt som möjligt? Ja, ibland. Speciellt om en beställning är försenad och han har andra beställningar i ryggsäcken som också måste levereras inom utsatt tid. Då kan irritation uppstå hos väntande kunder som riskerar att få kall mat.

Foodora ger alltid beräknad tid för leverans från punkt A till B. Han kan ibland tycka att företagets gps är lite väl optimistisk. Om det tar lite längre tid än väntat, gör det dock ingenting. Det viktiga är att han klarar snittiden för samtliga beställningar. Hittills har han blivit högt rankad internt, vilket betyder att Foodora ser honom som ett av de bästa buden i Malmö.

Att ha en fungerande och välsmord cykel är A och O. Tyvärr har hans cykel gått sönder flera gånger med trasig växel och avhoppad kedja. Foodora står för vinterdäck och belysning. Alla bud måste också följa trafikreglerna.

Efter mer än två år som cykelbud: kan Niklas Månsson centrala Malmö utantill? Ja, nästan. Han vet precis var alla restauranger, som han brukar besöka, ligger. Här behöver han inte något gps. Men till kunderna behöver han navigera sig fram, speciellt då han ska hålla koll på gatunummer. Han uppskattar att se staden och dess olika sidor, allt från höga bostadshus och villor till parker.

– Jag har exempelvis varit och levererat uppe i Turning Torso flera gånger. Det är häftigt att som hastigast se utsikten när kunden öppnar dörren och tar emot maten, säger han leende.

NICLAS MARTINSSON
niclas.martinsson@dovastidning.se

Reds anm: Han har efter den här intervjun bytt uppdragsgivare från Foodora till Kavall, som levererar livsmedel till dörren. Den främsta anledningen är att han vill kunna välja friare hur mycket och när han ska jobba. Foodora har fasta tidsscheman.

Uppdaterad: 2022-04-19

Publicerad: 2022-04-19