2021-07-02

KRÖNIKA: Fem tips för #sdrempowerment

Till SDR,

Tack för en väl genomförd digital kongress. Ombuden, den föregående styrelsen, presidiet som ledde kongressarbetet, samt den tekniska och kanslipersonalen – tack ska ni ha allihop! Jag fylldes av starka och varma känslor av empowerment och gemenskap. Tidigare var jag en ganska nöjd medlem och efter kongressen blev jag ännu nöjdare, och stoltare över att vara medlem hos er.

Det var många motioner som kongressen fick behandla. Bland annat motion nummer 38 ”SDR:s arbete ska synas bättre i sociala medier”, inlämnad av Malmö Dövas Förening ”Svenske”. Dövföreningen godtog att ni ansåg motionen vara besvarad. Ändå ville dövföreningen markera i protokollet att de inte är nöjda med hur ni hittills arbetat och synts utåt i sociala medier.

Nu måste vi prata allvar! Kan ni sympati-se-allvarliga-ut? Det förstärker ju effekterna. Visserligen är jag en simpel krönikör i er medlemstidning. MEN. Jag är rena idémaskinen med stora idéer, som är för bra för att inte förverkligas! Här kommer tipsen:

#1 Använd specialeffekter! Ni vet allt snack om att döva är visuella. Med dagens flashiga teknik kan en fyraåring göra en fenomenal video med effekter. Tänk er ett laddat brandtal om dövas rätt till svenskt teckenspråk. Ta det väldigt bokstavligt. Eran ordförande Åsa, med Hunger Games-touch, klädd i svart skinnpaj (synskadad-vänligt) med tuperat hår och svart ögonsmink. Teckenspråksgestaltarna från tidigare Melodifestivaler med i bakgrunden rekommenderas hett. Förslagsvis ta med Tommy Aldergrims gestaltning av ”Mystery” och Amina Ouahids ”Bed On Fire”. Glöm inte eldsflammorna. Heja på er!

#2 Raka puckar! Lägg av med att lindra runt saker. Vi är ju döva och rättframma. Det som ger störst uppmärksamhet i sociala medier är starka känslor. Surfa på känslorna så får ni ut ert budskap. Instagram live är ett perfekt sätt att söka bråk med exempelvis GeBlod om att döva fortfarande nekas att ge blod. Se till att hålla det på sandlådenivå för att nå folket. Högtravande snack eller politikersnack funkar inte. Livesändningen kan bli viral och nå miljontals tittare. Pepp till er!

#3 Vara tillgänglig! Återigen vill jag betona att det visuella är viktigt för döva. Tänk mindre text och mer emojier. Då inkluderar ni flera om ni postar i endast emojier. Lätt som en plätt. 👏 🙌 🔥

#4 Gilla! Att trycka på gilla-knappen är något som oftast bara stannar i huvudet när vi scrollar neråt i våra sociala medieflöden. Ni kan synas bättre genom att göra tvärtom! Genom att skicka vän- och följförfrågan till alla som ni ser. Gilla, men helst kommentera varje inlägg och post som kommer upp i ert flöde. En kommentar är dyrbar och mycket värdefull för personen som publicerat inlägget. För att förstärka SDR:s varumärke, kommentera med turkost hjärta och ILY-tecknet. Kom igen nu!

#5 Sälj in det svenska teckenspråket i sociala medier! Jag är urless på den där stillbilden med händer och ljusblå bakgrund som cirkulerat på nätet sedan stenåldern. Den är lite som konstverk, där människor kan göra olika tolkningar såsom tecken för PROGRAM, STADGAR eller EFTERMIDDAG. Ni bör bunkra upp med ett ordentligt arkiv som innehåller nytagna och snygga pressbilder på teckenspråk för variationens och vår skull. Innan ni marknadsför, glöm inte att tydligt skriva ”I betalt samarbete med…” i början av inlägget. *En mäktig isländsk vulkan*

Ja, nu är jag klar. Det är enkla råda att följa och dessutom helt gratis.

Glad sommar önskar jag er!

Med vänliga hälsningar,

Sarah Remgren
som har stora planer på att bli influencer… eller inte?


PS: HYFF MEDDELA: Ta detta med en nypa salt. DS.

Uppdaterad: 2024-01-19

Publicerad: 2021-07-02