2023-05-11

Dövblinda Torbjörn stoppades från att flyga

Planet lyfte utan dövblinda Torbjörn. FOTO: Shutterstock

Den 10 maj skulle Torbjörn Svensson, som är dövblind, åka med ett av flygbolaget SAS flygplan mellan Ängelholms flygplats och Arlanda utanför Stockholm.

Torbjörn Svensson. FOTO: Privat

En sådan resa är inte ovanlig för Torbjörn som berättar att han rest på egen hand med flyg från Ängelholms flygplats minst 30 till 40 gånger. Men denna gång blev han stoppad.
– Jag kom till Ängelholms flygplats med färdtjänst, och mötte upp dövblindtolken som skulle tolka på flygplatsen. Väl framme vid disken så stoppar personalen mig från att checka in och informerar mig att de har pratat med SAS på Arlanda om att jag inte får flyga, utan om jag skall flyga så måste jag ha med mig ledsagare på flyget, berättar han.

Torbjörn var på väg till ett arbetsrelaterat uppdrag i Stockholm. I och med att han inte fick följa med på planet kunde han inte genomföra det. Så här skriver han på sin privata Facebooksida: “På flygplatsen meddelar personalen mig att SAS har nya regler, att vi dövblinda inte får lov och åka själva. SAS har inte kontaktat mig tidigare eller informerat vid bokningen att jag inte får lov att åka själv längre. Jag har åkt jättemycket med SAS och med andra flygbolag, själv tidigare utan problem. Problemet är att jag förlorar inkomsten, samt att jag missar ju så klart uppdraget”.

På vår fråga kring vad hans känsla är kring det som inträffade svarar han så här:
– Att jag åkt i alla år utan några problem var tydligen inte något som togs hänsyn till. Jag klarar mig fint på flygplanet, och tror jag har betydligt bättre koll än de flesta andra. Men det värsta är att man inte ens bemödar sig att informera mig om denna regel, utan att jag blir strandsatt på en flygplats och förlorar både uppdraget och resan. Man känner sig så jäkla rättslös och nedtryckt när man inte får bli behandlad rättvist som en seende eller hörande.

På SAS hemsida kan man läsa följande anvisningar för den som har lätta eller dolda funktionsnedsättningar:

Om du reser ensam måste du kunna:

  • Spänna fast och ta av säkerhetsbältet,
  • ta dig ut ur flygstolen och bege dig till en nödutgång utan hjälp,
  • ta fram och sätta på en flytväst eller syrgasmask utan hjälp,
  • följa kabinpersonalens säkerhetsdemonstration och -anvisningar vid en nödsituation,
  • äta måltider, ta läkemedel, använda toaletten självständigt och
  • orientera sig eller kommunicera självständigt.

Allt listat ovan säger Torbjörn att han kan.
– Jag klarar av att göra ovanstående utan stöd. Kommunikation kan vi göra via min punktdisplay och jag har väldigt bra koll på nödutrustning och tillvägagångssätt.

Så här säger Tonje Sund, presschef på SAS, om det inträffade:
– SAS har som policy att dövblinda resenärer ska ha en ledsagare med sig när de flyger. Torbjörn som artikeln gäller har tidigare blivit informerad om den policyn av SAS och det står även angivet i hans bokningsprofil på EuroBonus att han behöver ha en ledsagare med sig. Om han tidigare har kunnat flyga ensam är det i så fall för att man på de specifika flighterna har kunnat göra undantag med hjälp av crew eller annan lösning.

När Dövas Tidnings reporter frågar var policyn går att läsa svarar Tonje Sund så här:
Visar IATA-riktlinjer *(recommended practice), som är vanliga i branschen att följa.

– Det är min uppfattning att passageraren skulle ha fått information, om det inte stämmer så beklagar vi naturligtvis det.

* Dessa är riktlinjerna på engelska som DT har tagit emot:
Recommended Practice 1700b:
3.1 General Guidelines on Safety Assistant Requirement
While many assistive services are available for passengers with disabilities, there may be occasions when Members will require passengers with disabilities to travel with a safety assistant in order to provide help in an emergency situation and to comply with safety regulations.

[…]

Some examples of when a safety assistant may be required (or is generally) required:
passenger is travelling in a stretcher or incubator;
passenger is unable to comprehend or respond appropriately to safety instructions from carrier personnel (including the safety briefing);
passenger is unable to establish some means of communicating with or responding to cabin crew; or
passenger is unable to physically assist in his/her own evacuation from the aircraft in the event of an emergency (including fastening and unfastening the seat belts).

OLIVIA RENNER BALKSTAM
olivia.r.balkstam@dovastidning.se

Uppdaterad: 2023-05-15

Publicerad: 2023-05-11