2024-09-02

DO gav David rätt

Bank betalar ut skadestånd till två döva som nekades utföra banktjänster över telefon. FOTO: Shutterstock

Torsdagen den 30 maj gick Diskrimineringsombudsmannen (DO) ut med ett pressmeddelande om att de bedömer att två döva diskriminerats vid olika tillfällen när de kontaktat en bank via telefon genom Post- och telestyrelsens förmedlingstjänster Texttelefoni och Bildtelefoni. Banken ville inte låta de två döva personerna göra sina bankärenden genom telefonkundtjänsten eftersom det fanns en tredje part i samtalet.

DO begärde att banken ska betala ut 40 000 kronor respektive 50 000 kr till de drabbade. Anledningen till att beloppet är högre i det andra fallet beror på att banken då hade låtit meddela att de sett över sina rutiner, men ändå skedde samma sak igen. Banken hade fram till 12 juni på sig att ta ställning till DO:s begäran. DO:s presstjänst har i ett mejl till Dövas Tidning bekräftat att banken har erkänt och ska betala ut skadestånd till de två drabbade.

David Byhlin, 32, är en av de två drabbade som nu kommer att få skadestånd. Dövas Tidning har ställt frågor till honom. Kan du berätta vad som hände?
– Det var i maj ifjol som jag ringde upp banken för att höja min beloppgräns för Swish, berättar David. Det var lång kö, och när jag till sist fick kontakt så sa de nej eftersom jag ringde genom en tredje part, alltså Bildtelefoni. Jag tänkte att personen jag pratade med saknade kunskap, och gjorde totalt fyra ytterligare försök men samtliga personer i kundtjänsten som jag pratade med sa nej. Det hände dessutom en gång att personen la på direkt. Det kändes inte okej, så jag la upp ett inlägg om detta i en teckenspråkig facebook-grupp. Då blev jag kontaktad av SDR, som vid tillfället sökte fallbeskrivningar och frågade om de fick följa upp mitt fall och hjälpa mig att upprätta en DO-anmälan. DO begärde sedan att banken ska betala ut skadestånd, annars skulle de gå vidare med en stämningsansökan. SDR har funnits bakom mig under hela processen. Jag är tacksam för det.

Hur kände du när du fick veta att DO anser att du har blivit utsatt för diskriminering?
– Det känns oerhört bra att DO tar detta på allvar. Jag har hört flera gånger tidigare om andra som inte orkat anmäla till DO då de menat att “det kommer ändå inte leda nånvart”. Jag valde ändå att prova själv, och det fungerade! Jag tycker att andra ska våga anmäla till DO om de känner att de har blivit diskriminerade. Det var helt rätt beslut i mitt fall att anmäla.

OLIVIA RENNER BALKSTAM
olivia.r.balkstam@dovastidning.se

Uppdaterad: 2024-09-02

Publicerad: 2024-09-02