2013-10-16
Jonny blev nästan bortkopplad
Nära att missa tåget hem. SJ beklagar det inträffade.
Jonny Dufvenbergs tåg delades av i två delar och han satt i fel del av tåget som skulle mot ett annat håll än dit han skulle. Ingen berättade det för honom – varken i förväg eller ombord. En kvicktänkt kvinna räddade hans resa. På SJ beklagar man det inträffade.
Den 4 september tog Jonny Dufvenberg tåget hem till Örebro från Södertälje Syd. Han åkte på en mobilbiljett med obokad plats från Södertälje Syd kl. 17.17 och den skulle ankomma till Arboga 18.26 där han skulle byta vidare till Örebro. I Eskilstuna såg han folk gå på och av tåget. Det såg inte annorlunda ut på något sätt. Men vad han inte visste var att tåget hade kopplats ur i två delar: den främre delen skulle vidare till Arboga, medan den bakre skulle till Stockholm. Tåget hade två tågset*.
Jonny satt i det bakre tågsättet, intet ont anande. En dam i samma vagn märkte att Jonny var döv och frågade för säkerhets skull honom om han skulle till Arboga. Han nickade ja. Då pekade hon mot det främre tågsättet och artikulerade ”Arboga!” Han reagerade snabbt och sprang ur och hoppade på den främre delen i sista sekunden. När tåget rullade iväg var han stressad och förvirrad.
– Jag hade inte fått veta någonting om någon urkoppling av tåget, vare sig via sms, i monitorerna inne i stationen, på perrongen eller inne i tåget. Ingen konduktör hade gått förbi under resan heller, berättar Jonny, som mått dåligt och känt stress över situationen. Hade damen inte sagt till hade han åkt mot Stockholm – helt i onödan.
Informationen om att tåget skulle delas hade gått via högtalarsystemet.
– Nu känner jag mig otrygg när jag åker tåg. Hur ska jag veta nästa gång? Måste jag dubbelkolla vid varje station? frågar sig Jonny, som vill ha samma information som alla andra får på tåget. Han har anmält händelsen till SJ, som beklagar det inträffade.
– Såhär ska det naturligtvis inte vara, Jonny ska inte behöva känna sig otrygg att resa med tåg. Tyvärr har vi i detta fall brustit i våra rutiner, vilket jag djupt beklagar, säger Elina Yli-Torvi, på SJ:s pressavdelning.
Hon berättar att när de utbildar sin ombordspersonal uppmanas personalen att vara uppmärksam på om någon resenär verkar osäker eller otrygg på något sätt och fråga om de kan hjälpa till.
– Men det kan vara svårt att veta vem som har en hörselnedsättning eftersom det inte är en synlig funktionsnedsättning, menar Yli-Torvi och säger att döva och hörselskadade resenärer kanske bör underlätta för personalen och sig själva genom att berätta för konduktören vid biljettviseringen att de har svårt att höra.
– På det sättet är personalen förberedd på att de måste tänka på att den personen inte hör utropen via högtalare.
Men i det här fallet dök det inte upp någon konduktör..?
– Det är naturligtvis inte bra. Vi kommer att se över våra rutiner. Som ett första steg i det här kommer Jonnys exempel tas upp som en av punkterna på SJs Handikappråds nästa möte i oktober, säger Elina Yli-Torvi.
Stig Kjellberg, som sitter med i SJ:s handikappråd för Sveriges Dövas Riksförbunds räkning, ser fram emot mötet.
– Jag anser att SJ har brustit i sina rutiner genom att inte gå runt i vagnen för att säkerhetsställa att det inte finns passagerare som ska åt det andra hållet kvar i vagnen. Om det ingår i turlistan att vagnen alltid blir bortkopplad på den turen så bör man inte sitta i den vagnen om man har bokat biljett till Arboga. Det ska inte vara slentrian i med att enbart använda högtalarupprop eller visa via displayen om det sker någon trafikstörning för det finns alltid folk i vagnen som inte uppmärksammar det, menar Stig Kjellberg.
Tågset* = är ett eller flera spårfordon som kopplats ihop så att de kan manövreras som en enhet.
Dela artikeln via e-post.