2026-06-22
SDR:s generalsekreterare avgår
Foto: Elin Westerlund
Efter drygt ett år som generalsekreterare har Erdem Akan sagt upp sig.
– Jag behöver prioritera om och fokusera mer på min familj eftersom barnen är små. Jag har också varit mycket borta på kvällar och helger, säger Erdem Akan.
Erdem har länge funderat på beslutet att stanna eller sluta och haft en löpande dialog med arbetsutskottet där förbundsordförande, vice förbundsordförande och kassör ingår.
– I april, när jag hade varit här i ett år, började jag fundera på arbetsmiljön och arbetsbelastningen.
Enligt honom är det inte rollen som generalsekreterare som är problemet, utan tidpunkten. Han hade också tänkt stanna under hela mandatperioden på fyra år, men behöver prioritera om.
– Det är ett kul uppdrag, men jag tror att tidpunkten är bättre när barnen är större.
Vad han ska göra efteråt är fortfarande öppet.
– När en dörr stängs öppnas en annan, säger Erdem.
Erdem Akans sista arbetsdag är den 31 december.
TEXT: ELIN WESTERLUND
Dela artikeln via e-post.