2022-06-22

Starkt och fint skildrat om Nyle DiMarcos liv

Nyle DiMarcos bok är varmt och lättsamt skriven, tycker Ylva Björklund.

RECENSION Som medlem i en familj med flera generationer döva tar Nyles berättelse och boken avstamp två generationer bakåt. Morföräldrars och föräldrars möjlighet till utbildning och tillgång till teckenspråk flätas samman med historiska nedslag som Milanokongressen och bildandet av Gallaudet. Det ger en kontext för den (hörande?) oinvigde i dövas historia och dövas kamp för en egen plats i samhället. Det ger också en bild av den utveckling som faktiskt skett. Här finns även beskrivningar av teckenspråkets uppbyggnad och hur teckenspråk skiljer sig från talade språk. Det är bra allmänbildning för all del men gör även att starten blir en aning trög.

Boken berättar även om Nyles egen barndom och skolgång. Om möten med hörande lärare utan kunskaper i teckenspråk. Om utmaningar, flyttar, skolbyten och språkutveckling. Om bröder och kompisar. Och om engagemanget från hans mamma att ge sina söner ett bra språk. Allt detta rikligt kryddat med anekdoter om bus och upptåg.

Så småningom blir han vuxen och börjar fotografera sig själv och lägga upp i sociala medier. Han blir upptäckt och scoutad till ett populärt amerikanskt tävlingsprogram för aspirerande fotomodeller. Efter många utmaningar och tar han till sist hem pokalen och livet blir aldrig detsamma igen. Strax efter den vinsten får han en förfrågan om att han i den amerikanska motsvarigheten till Let’s dance. Han tackar ja. Och tar hem även den pokalen. Att få kika in bakom kulisserna på båda dessa program, hur de bemöter Nyle och hur Nyle bemöter utmaningarna som kommer längs vägen är modig och spännande läsning.

Han berättar också om sina relationer, förälskelser och om sin resa för att hitta sin egen sexuella identitet. Det senare en högst privat resa som andra människor ansett sig rätt att tvinga ut i offentligheten. Hoppas att de skäms när de läser den här boken.

Genom hela Nyles berättelse från barndomar och genom framgångar finns det två saker som griper mest tag i mig. Det ena är hans familj. Den röda tråden genom livet är kärleken till familjen och det oerhörda stöd han har i den. Anekdoterna är många och framkallar både leenden och tårar. Det andra är hur hans påtagliga stolthet över att vara döv och en del av dövas gemenskap verkligen genomsyrar hela boken.

Boken är varmt och lättsamt skriven. För den något tröga starten till trots, läsningen tar sig efter några sidor och sedan går det inte att släppa boken. Det är nyanserat, ärligt, naket, humoristiskt och varmt. Och väl värt att läsa. Vi behöver verkligen fler förebilder. Vi behöver verkligen fler döva livsberättelser i bokform. Vi behöver fler modiga människor som Nyle.

Grattis Nyle till boken och alla framgångar men framför allt grattis till att livet gav dig en helt underbar familj.

YLVA BJÖRKLUND
redaktionen@dovastidning.se