2015-11-03

RECENSION: Spring Awakening

||

Spektakulär teckenspråkig musikal på Broadway.

När jag och min sambo var i New York för att jag skulle springa NYC maraton igen så passade vi även på att se Spring Awakening, som visas på Broadway och är en teckenspråkig musikal producerd av Deaf West Theatre.
Det är en rakt genom spektakulär musikal med många skådespelare på en och samma scen. Det händer många saker samtidigt och det är explosivt och dramatiskt, oftast i högt tempo. Ibland sker två saker samtidigt, en nere på scenen och en uppe på balkongen. Det är en musikal helt på dövas villkor, men majoriteten av publiken är ändå hörande. Det är inte så konstigt att musikalen fick visas på Broadway, efter succén när den gick i Los Angeles i våras.

Musikalen är baserad på Frank Wedekinds kontroversiella tyska pjäs som under en tid var förbjuden. Det är lätt att förstå varför – det är vågat, modigt, öppet, sensuellt och något jag aldrig sett göras på en teaterscen tidigare. Storyn utspelar sig i en tysk stad under 1890-talet, då teckenspråket var förbjudet och oralism var det som gällde.
I fokus är det ett gäng döva ungdomar som håller på att växa upp och börjar utforska kärlek och sex. I skolan undervisas de enligt talmetoden men förstår inte mycket av det. Ordet ”misslyckande” får eleverna höra ofta när de inte kan tala som läraren vill. Det leder till att en av karaktärerna, Moritz Stiefel (spelad av Daniel Durant), börjar bli destruktiv för att han känner att han är ett misslyckande för alla i sin omgivning.

Det är en imponerande uppsättning skådespelare, med kändisar som Marlee Matlin och Camryn Manheim (The Practice; hörande) blandat med yngre skådespelare, både döva och hörande, som alla tecknar på ASL utom de som är talande alter-egos av några roller. Rollerna som spelas av hörande tecknas och talas oftast samtidigt vilket är emellanåt störande och svårt att förstå. Det är nog det enda minuset.
Samtidigt är jag imponerad av deras skådespelarinsatser med ansiktsuttryck, mimik och kroppsspråk. Jag imponeras även av tempot, dansinslagen, sånginslagen och ljuseffekterna samt scenografin och samspelet mellan skådespelarna. Trots att musikalen pågår i 2 timmar och 30 minuter känns den inte för lång.

Spring Awakening är ett bevis på att det funkar med musikal på teckenspråk.
Om något så blir jag sugen på en teckenspråkig musikal i Sverige, gärna Tyst Teater i ett nordiskt samarbete. Eller varför inte ett samarbete mellan Deaf West Theatre och Tyst Teater?
Men innan dess så har du fortfarande chansen att se Spring Awakening på Broadway, som visas fram till januari. Varför inte boka en weekendresa eller en nyårsresa med familjen till ”the Big Apple”? Att uppleva New York City är en sak, men att uppleva New York City med en teckenspråkig musikal på Broadway är något helt annat.

TEXT: PETRA ÖRLEGÅRD

Uppdaterad: 2021-01-28

Publicerad: 2015-11-03